onsdag den 24. august 2011

Musik

Hej alle sammen!

Jeg har længe tænkt på at fortælle om kristen musik/lovsange til de personer som ikke lige ved hvad det er, og måske har nogle fordomme til måske kun at være, et gammelt orgel, gospel musik (nogle gange er der noget gospel, og det er fedt, hvis det fungere!). Men jeg vil selvfølgelig også skrive lidt ud fra bibelen. Jeg vil komme med et skriftsted som handler om nye lovsange.

Dem der er har "fordomme" over for kristent musik, kan jeg sige meget hurtigt, at det er ikke orgel! Jo måske i kirken en gang i mellem, men det er forskelligt fra kirkesamfund til kirkesamfund og det er selvfølgelig også forskelligt fra kirke til kirke hvad for en form for lovsang man bruger. Lovsange kan vi kalde for salmer, til jer der er fuldstændig på bar bund! Men betydningen af lovsang i dagens Danmark er der mere gang i! Hvilket jeg personligt elsker, eftersom jeg ikke er til orgelmusik.
Senere i det her vil der komme nogle forskellige kristne sange og lovsange som i kan høre.
Lige for at få det på det rene, kristen musik og lovsange er ikke helt det samme, der er en lille forskel selvom det lyder ens. Kristen musik, tænker jeg, er noget man bare sætter sig til at høre i fritiden i kristent musik kan det være bandet ikke skriver total åbenlyse ting ind angående tilbedelse af Gud, men der er ofte gemt noget i teksten som viser at der er kristne budskaber deri. I kender alle Carpark North ikke? Nå men ellers så hør det bagefter. De har lavet en sang der hedder Save me from my self. Den sang er der mange kristne i verden der hører nu, på grund af dets budskab, og selvfølgelig fordi en af verdens største kristne kunstnere Michael W. Smith valgte at bruge den i sit nyeste album. Lovsange bruges ofte til gudstjenester hvor der er gang i, eller hvor der er stille lovsang (der vil komme eksempler)! Men nogle kan jo også finde på at høre lovsange i fritiden.
Personligt hører jeg mest kristen musik og lovsange i min fritid! Men jeg hører da også noget ikke kristent musik!
Fri kirkerne (det jeg tilhører, eller det er Baptist kirken men det er inde under frikirke) har "udviklet" deres måde at synge til Gud på. Vi gik fra gamle salmer, til lovsange. Men det gik langsomt, der er stadig kirker i Danmark der ændre om til at kun synge lovsange. Og nu er jeg ikke så godt sat ind i hvornår de her lovsange begyndte, men jeg tror at de tog udgangspunkt i dette skriftsted fra salmernes bog 40,4.
(4) Han gav mig en ny sang at synge, en lovsang til ære for Gud. Mange skal høre, hvad Herren har gjort, og med ærefrygt sætte deres lid til ham.
Lig mærke til det i starten, Han gav mig en ny sang! Dvs. frikirkerne har fået nye sange at tilbede Gud med!
Men hvordan tilbeder man under musik, tænker nogle af jer nok. Men det gør folk jo på forskellige måder! Nogle står med lukkede øjne og synger med, nogle sidder på deres stol og koncentrere sig om teksten, nogle kan også sidde på knæ af ydmyghed, og nogle står med løftet hænder. Det skal lige siges at dem der står med løftet hænder ikke laver en eller anden trylleformular, men at folk overgiver sig til Gud. Altså man ligger alle sine bekymringer over til Gud.

Der vil nu komme en ENORM liste over kristen musik i kan sidde og høre. Der vil komme nogle forskellige genre. Der vil komme noget Rap, Rock, lidt pop og meget mere. Der vil selvfølgelig også komme eksempler på lovsange man kan synge i kirken til gudstjenester.

Ham der synger i omkvædet er Bruno Mars, ham kender i nok godt.
Her er noget kristen Rap.
Her er vi så ovre i den tungere genre med mere guitar og sådan noget!
Stor kristen kunstner, nogle af hans sange bliver brugt til gudstjenester.
Her er der et eksempel på lovsang. Jeg vil komme med et eksempel mere på lovsang, som er stille og så ikke flere sange.

Det var alt jeg havde i dag. Jeg håber at i har fundet ud af at kristen musik ikke sucks!
Hvis i vil have nogle flere sange eller kunstnere at vide så kan i skrive til mig, og jeg kan give en liste efter musik smag.

1 kommentar:

  1. Vil det så sige, at jeg faktisk hører lovsange i min fritid? For jeg er stor fan af Capark North og jeg hører rimelig ofte P.O.D - ISÆR Youth of the nation. For hvis jeg forstår sangen rigtigt, så handler den sang mere om blod og skud end kærlighed? Og Gud er da 'betegnelsen' for kærlighed, ikke?

    Undskyld for de forvirrende spørgsmål .. xD

    SvarSlet