tirsdag den 23. august 2011

Det hele handler om ham

Hej alle sammen! 


I dag vil jeg snakke om introen til Bjergprædiken. Jeg kommer til at skrive ud fra skrift stedet Mattæus Evangeliet 5,1-12. Jeg kommer til at gøre som jeg plejer!
I dag vil jeg bede jer om at tænde sangen herunder i mens i læser, bare for at i kan få lidt stemnings musik her til!



v1  Da Jesus så skarerne, gik han op på bjerget og satte sig, og hans disciple kom hen til ham. v2  Og han tog til orde og lærte dem:

       v3  »Salige er de fattige i ånden,
      for Himmeriget er deres.
       v4  Salige er de, som sørger,
      for de skal trøstes.
       v5  Salige er de sagtmodige,
      for de skal arve jorden.
       v6  Salige er de, som hungrer og tørster efter retfærdigheden,
      for de skal mættes.
       v7  Salige er de barmhjertige,
      for de skal møde barmhjertighed.
       v8  Salige er de rene af hjertet,
      for de skal se Gud.
       v9  Salige er de, som stifter fred,
      for de skal kaldes Guds børn.
       v10  Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed,
      for Himmeriget er deres.
v11  Salige er I, når man på grund af mig håner jer og forfølger jer og lyver jer alt muligt ondt på. v12  Fryd jer og glæd jer, for jeres løn er stor i himlene; således har man også forfulgt profeterne før jer.
Her i dette stykke snakker Jesus om en masse ting, der er relevante for vores liv. Han starter den med at sige, hvem der er "salige". Når dette ord bruges, så skal de forstås som velsignede, eller hvert fald de egenskaber som er gode!
Derfor kan det godt være lidt spøjst for os, når Jesus siger - salige er de fattige i ånden? Jamen hov? Er det ikke godt at være rig i ånden? Det er ikke det Jesus siger. En af mine venner har en trøje hvor der står: "Good people don't go to heaven - sinner do!" Og det er så rigtigt!
At være en efterfølger af Jesus handler ikke om at overholde en masse bud! Det handler om at elske Jesus af hele sit hjerte! Derfor tager Jesus i mod dem, som sørger, dem, som er sagtmodige (blide, fredsommelige), dem, som er sultne og tørstige efter hans retfærdighed. Fordi det at følge efter Jesus handler ikke om, hvor gode og seje vi er, det handler om, hvor godt og sej Jesus er! DET HELE HANDLER OM HAM!!
Det handler ikke om, at vi prøver at være gode mennesker. Det hele handler om, at vi elsker Jesus/Gud, og er i et personligt og virkeligt forhold til Gud, og ud fra det, så vil der fremspringe en masse af de her fede ting - hvis vi elsker Jesus af hele vores hjerte, så vil vi også være barmhjertige (medfølende, nådefulde), som Jesus siger vi skal være, så vil vi også være rene i vores hjerter, som han siger, så vil vi også stifte fred, som han siger, MEN alt det her betyder også, at vi vil blive forfulgt, som han siger! Det med at blive forfulgt, har jeg set at det ikke er så slemt hvis man blot holder sig til sine meninger og står ved dem! Men hvis vi fx som kristne rejser et eller andet sted hen hvor der ikke er kristne, men muslimer. Så er det ikke sikker man kan komme ind i landet fordi man er kristen.
Men det betyder, at hvis I elsker Jesus og deler det med jeres venner, så vil de måske synes det er mærkeligt.  (kun måske! Jeg er fx havnet i en klasse hvor de har taget det stille og roligt med at jeg er kristen, og det er fantastisk) - men Jesus siger, at hvis der bliver gjort nar af os eller bagtaler os, fordi vi følger efter Jesus, så skal vi glæde os, fordi vores løn i himlen bliver så stor at vi ikke kan overskue det! Vi skal se Jesus ansigt til ansigt! Vi skal stå foran den Gud, der elsker os så meget, at han gav sin eneste søn for os! Jeg ved ikke med jer, men jeg vil tilbede Gud i al evighed!

That's it! Nogle spørgsmål, så skriv til mig og spørg, det behøver ikke kun at være fra dette indlæg, men måske også nogle af de andre!
Take care, guys!

1 kommentar:

  1. I den hverdagsdanske version er vers tre oversat på følgende måde:
    »Velsignede er de, der erkender deres afhængighed af Gud –
    for de skal få del i Guds rige.

    Det er for mig en god måde at udtrykke det vers på..

    SvarSlet