tirsdag den 9. august 2011

Guds fulde rustning

Davs derude.


I dag kom jeg til at tænke rigtig meget over, at gymnasietiden nærmer sig drastisk. Er jeg klar til det har jeg spurgt mig selv om rigtig ofte. Jeg er ikke som sådan total oppe i det høje felt fordi jeg er overlykkelig for at skulle på gymnasiet, fordi jeg er bange for at min tro på Gud skal formindskes. Men samtidig er jeg også spændt på nogle nye udfordringer.
I mens jeg tænkte det her, fik jeg en hurtig tanke om Guds fulde rustning og jeg slog straks op i Eferserbrevet 6, 10-20, og læste det.

Endnu en gang vil jeg bare tale ud herfra som i sidste indlæg, og så må i læse det her skriftsted hvis i vil læse det selv.

Vers 10-12
Paulus minder menigheden Efesos om at hente al deres styrke fra Gud. Og Paulus fortsætter med at fortælle at de skal ta' Guds fulde rustning på så de kan forsvare sig i mod satans snedige angreb. (Lige det her har jeg haft meget glæde af! Vi kan iføre os hele Guds fulde rustning så vi ikke er sårbare overfor satans angreb.)
Der står i vers 12, at den kamp vi kristne står i, er ikke i mod mennesker, men imod åndelige magter, autoriteter og herskere i den mørke verden, mod en hær af onde ånder i himmelrummet. Det er ikke ens betydning med at vi ikke skal være varsomme over for nogle mennesker. Der er jo nogle der kan rode folk i noget lort, og det skal vi så godt som muligt forhindre, og jeg tror at vi viser bedst hvordan vi er kristne ved at hjælpe folk og ikke bare snakke løs om Gud. Selvfølgelig skal vi også snakke om Gud og Jesus, men i den her tid hvor folk skal på gymnasium skal vi nok hjælpe folk.
 "Prædike, hvis det er nødvendigt så brug ord!" Moder Theresa.
Det her er en rigtig god sætning som jeg altid vil huske. At prædike er jo ikke kun en tale, det kan også være med handlinger. Og det er nødvendigt i vores tid som kristne at vi prædiker Guds ord med handlinger, fordi så spørg folk måske selv ind til hvorfor man er sådan. Det tror jeg hvert fald.

Vers 13-18
Paulus siger at vi skal ta' den fulde rustning på så vi kan forsvare os i mod satans angreb, og stå fast indtil alle angrebene er overstået. Her siger det for mig at Guds rustning virkelig holder! Det er det stærkeste vi kan beskytte os med!
Her kommer Guds fulde rustning citeret fra bibelen på hverdags dansk:
(14)Spænd sandheden som bælte om livet. Tag ret levevis på som brynje (15) og budskabet om fred som støvler, så i kan stå fast. (16)Løft troens skjold, som i kan bruge til at stoppe satans brændende pile. (17)Tag frelsens hjelm på og forsvar jer med Åndens sværd, som er Guds ord. (18)Vær altid i bøn til Gud under åndens inspiration, hvad enten det er forbøn eller bøn om hjælp. Vær udholdende og årvågne, når I beder for alle dem, der hører Kristus til.
Det er Guds fulde rustning og den tror jeg at os kristne som skal på en videre uddannelse bliver nød til at ta' på ellers kan det være at vi mister troen på Gud! Vi skal bede for hinanden som kristne så vi ikke bukker under. Det er det satan vil have, at vi glemmer at ta' Guds fulde rustning på så vi er sårbare i mod hans angreb.

Vers 19-20
Det sidste her er nok noget vi alle har brug for som voksne og unge! At vi beder for hinanden, om at Gud må ligge de nødvendige ord i munden på os, så vi kan forsvare os og kommunikere det budskab om Jesus som Gud har åbenbaret for os, og opbygge en hær som Gud ønsker aller mest. En hær der tror og tilbeder Ham! Som kristne bliver vi nød til at stå sammen om den her kamp. (Det lyder måske enormt mærkeligt at der bliver snakket om kampe, men det er vigtigt at realisere, at vi lever i en kamp, indtil Jesus kommer tilbage.)
Jeg tror  helt bestemt at vi skal bede for hinanden så vi får frimodighed til at tale hvis det er nødvendigt og udføre handlinger.

Det her har lagt på hjertet af mig og garanteret også for andre kristne der snart skal starte på gym, eller andre videreuddannelser.

1 kommentar:

  1. Jeg kan godt se, at man nogle gange skal være varsom, når man omgås andre mennesker. Men hvis vi virkelig skal forandre menneskers liv - og tror på at mennesker kan forandre sig - så må vi også stole på, at Guds fulde rustning virkelig holder, og at vi godt kan bevæge os ind i mørket, fordi vi ved, at Gud også går med os i mørket og ønsker at tænde lys for dem, der er dér.

    SvarSlet