mandag den 8. august 2011

Fristelse

Ohøj alle sammen!

I dag vil jeg fokusere på fristelse og jeg vil ligge vægt på Matthæus evangeliet 4, 1-11. Jeg håber lidt at i kender det sted i bibelen, jeg fortæller nemlig nogle ting ud derfra. Jeg har valgt at snakke om det her emne da jeg har følt mig meget fristet på det sidste, og håber lidt at kunne fange nogle folk i at tænke det samme.

Vers 1-4
Efter Jesu dåb bliver Jesus ført ud i ørkenen af Helligånden, for at Han skulle fristes. Efter ikke at have spist i 40 dage og 40 nætter kommer djævelen til Ham. På det her tidspunkt er Jesus mega sulten, og hans krop er sikkert helt smadret, på grund af sult. Djævelen sætter Jesus på prøve, og forsøger at få Ham til at bryde hans faste. Når man faster laver man en aftale med Gud, om at undvære noget til fordel for at søge Gud. Det behøves ikke at være mad, det kan være alt lige fra, slik - at købe tøj.
 Jesus gør ikke som djævelen siger, i stedet bruger Han det bedste våben, Han har - Guds ord! Det er ikke bare en trist bog det er sandgeden! Og når man bruger sandheden mod djævelen, som er far til al løgn, så kan han intet gøre, så derfor prøver han noget nyt, end at friste Jesus, med at sige at Jesus bare kan lave de sten der ligger foran ham om til brød. Jesus svarer at mennesket lever ikke af brød alene, men af hvert ord Gud taler!
Vers 5-7
Nu tager djævelen Jesus med til Jerusalem helt op på toppen af templet, og siger til Ham, at hvis du er Guds søn, så kan du kaste dig ud over kanten, fordi Gud vil redde dig, men Jesus svarer, at det er noget fis, fordi man skal ikke provokere eller sætte Gud på sådan en prøve.
 Gud er ikke bare en tyggegummimaskine, der spytter slik ud, når vi vil ha' det - Han er vores Herre. Det handler ikke om, at vi hele tiden bare kommer til Gud, fordi jeg vil ha' det og det og det - Han ønsker også, at vi søger at være sammen med Ham. Desuden har Gud givet os en samvittighed og en sund fornuft - og det er ikke forkert at bruge den, især ikke hvis der er en, der siger til dig, at du skal kaste dig ud fra et højt sted, for det vil der ikke ske noget ved. Nå men hvad finder djævelen nu på at friste Jesus med.
Vers 8-11
Djævelen viser nu Jesus alle mulige lande oppe fra et bjerg, og siger: "Du kan blive konge over dem, hvis du bare tilbeder mig." Så blev Jesus vred, og bad ham om at lukke kebabben og skride. Jesus siger helt præcist: "Forsvind Satan! Der står jo skrevet: 'Det er Herren din Gud, du skal tilbede, og ham alene du skal tjene.'"
Nu har djævelen nok ikke bedt dig om at tilbede ham, men hvad tilbeder du i dit liv?
Hvor mange timer bruger du på TV, Facebook, Computer spil og sådan nogle ting?
Der er en sidste pointe i denne historie - Jesus ved hvad det vil sige at have det svært! Han har ikke bare forladt os, og ønsket os held og lykke, selvom det nogle gange kan føles sådan. Han hjælper os, fordi Han elsker os, og ved hvordan det er at gå i gennem svære tider! Jeg kan råde til at prøve at faste fra nogle af de her ting her, og bruge tiden på Gud.
Jeg ved godt det er svært, for jeg har selv prøvet det. Men man bliver jo heller ikke stærkere med det samme efter man har trænet sine muskler?

Efterlad en kommentar om hvad i synes, hvis i har lyst, om det er om spørgsmål eller bare ris og ros så kom med det.

/Out

1 kommentar: