søndag den 14. august 2011

Formaninger

Hej venner!

På vej ind til en af mine venners fødselsdagsfest, sad jeg i bussen og slog tilfældigt op i min bibel. Så havnede jeg på Filipperbrevet 4,4-9 som handler om formaninger. Jeg kommer til at tale som jeg plejer med nogle uddrag herfra og så er det det.

Vers 4-7
Det er nok det her i dette stykke der tiltaler mig mest og får mig til at tænke over det Paulus skriver.
(4)"Vær altid glade i jeres tro på Herren! Jeg siger igen: Vær glade! (5) Lad alle mærke, at I har et venligt sind. Herren er nær."
Lige det her stykke ved vi alle er ekstremt svært, fordi vi kan have vores oppe og ned ture. Men vi får jo også altid at vide at vi skal være som Jesus, ikke? Dvs. vi må godt være sure, men ikke på personer men på deres handlinger, tror jeg. Der står i Johannes 2,13-23, noget om at Jesus råbte af de mennesker der handlede med deres dyr derinde i det "hellige".  Jesus blev altså sur på deres handlinger, og ikke personerne. Så vi må godt være sure, triste, glade og alle de andre følelser vi har.
 Men det er så fedt at Paulus bare siger det som står i vers 5 oven over. Hvis folk mærker at vi er glade i troen. Så bliver folk måske nysgerrige i hvorfor vi altid er glade. Og spørg måske selv indtil vores tro. Det er meget bedre end at vi går rundt med bibelen under armen og siger amen hallelujah hele tiden. (måske lidt overdrevet måde at se på det, men sådan tænker ikke kristne, at vi banker dem i hovedet med biblerne for deres fejl).
(6)"Vær ikke bekymrede for noget, men sig altid Gud tak og læg jeres ønsker frem for ham i bøn. (7) Så vil I opleve, at Guds fred, som overgår al menneskelig forstand, vil beskytte jeres tanker og hjerter og bevare jeres tillid til Jesus Kristus"
Vær ikke bekymrede for noget.... Smag på det.. Det er så FEDT, vi behøver ikke at være bekymret for noget hvis vi blot siger Gud tak for hans nåde han har lagt overalt. Og selvfølgelig tak for at han gav Jesus på korset! Vi behøver ikke at bekymre os om gymnasiet, Gud har lagt veje for os men det er vores valg hvilken vej vi tager, men han vil altid prøve at få tilbage på rette kurs hvis vi ønsker det. Og lige til det med at bekymre sig, så er der en sang med Matt Redman som i kan høre for nede (*We shall not be shaken). Vi kan ligge vores ønsker frem for Gud, og han vil kigge dem i gennem, og se hvad der vil være godt for os, og ikke så godt. Og selvfølgelig vil han prøve bedst muligt at fjerne vores ønske som ikke er godt for os, men vi har jo vores frie vilje.
 Overvej vers 7. Er det ikke fantastisk? Det synes jeg hvert fald. Over vores forstand! Der skal meget til nu om dage, med elektronik så vi kan google hvad vi undre os over! Men det her vil gå over menneskelig forstand, altså også dem vi tænker er åndssvagt kloge, vil blive målløse. Vi vil bevare vores tillid til Jesus! Det er nok det vigtigste vi kan bevare! (synes jeg) Og det vil vi kunne bevare hvis holder kontakten med Gud, ved bøn, Lovsang og hvad vi nu synes der får vores hjerter til at åbne sig for Gud. (Jeg vil ikke have det til at blive en regelbog om hvordan man gør dit og dat. Det er sådan jeg føler jeg selv kommer til Gud)
(8)"Desuden opfordrer jeg jer, kære venner, til at fokusere jeres tanker på det, der er sandt og ædelt, ret og rent, det man værdsætter og taler godt om, ja alt, hvad der udmærker sig og er værd at rose. (9)Lev efter det forbillede, I har i mig, og den undervisning, I har modtaget fra mig. Så vil fredens Gud være med jer.
Venner... prøv at overvej hvis vi fokusere på det der er værd at rose! Hvis vi fokusere på de ting tror jeg at vi vil få en mega hærdet tankegang, så vi ikke behøver at blive skræmt væk fra gymnasiet med alle de spørgsmål vi kan blive spurgt om.
Hvis vi lever efter det forbillede, som Paulus er, vil vi kunne omvende mange hvis vi ønsker det! Men det er ikke nødvendigt at vi skal slå folk i hovedet med bibler! Som jeg efterhånden har skrevet mange gange kan vi lede folk til Kristus ved hjælp af handlinger, så kan de selv spørge ind til Gud og vores tro, hvis folk ønsker det. Gud vil være med os hvis vi bliver spurgt ind til vores tro, og jeg tror at han vil ligge ord i din mund, i det sekund hvor du bliver spurgt om, hvorfor du tror på Gud.

Det var alt jeg ville skrive om i dag. Hvis der var noget i ikke fik fat i så smid en kommentar. Det må i sådan set også, hvis i bare føler for at smide en kommentar.

Her under er sangen fra vers 6

Ingen kommentarer:

Send en kommentar